من این سطور را نگاشتم
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

حامد متولد تهران در کار فرهنگی و آموزشی هستم از سال 78 همراه با قتنه 18 تیر فعالیت سایبری محیط مجازی (اینترنت) من اوج گرفت با یاهوو مسنجر شروع شد و سالهای بعدی در رومهای مسنجر های پالتاک و بیلوکس فعالیتهای اینجانب ادامه پیدا کرد تا سال 88که باز با فتنه این سال رونق بیشتری گرفت و به فعالیتهای وبلاگی کشیده شد
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
طراح قالب
ثامن تم
دیگر امکانات

مطالب اخیر وبگاه

نزول آیه ولایت در حق حضرت امیر علیه السلام در کتاب های معتبر آمده است یا نه؟


اگر در گذشته در یک جمع 40 نفره یا 100 نفره و یا 500 نفره مطرح شده بود، شاید این قضیه کتمان شود یا دستخوش فراموشی شود یا بگویند: نظر نبی مکرم شاید عوض شده باشد یا یک حدیثی جعل کنند که این اوایل بعثت بوده است و بعد پیغمبر پشیمان شده است.
نبی مکرم برای محکم کردن قضیه و بستن راه گریز و اتمام حجت و رساندن به گوش همه تا این که کسی ادعا نکند که من نشنیده‌ام، در غدیر خم در مجمع حداکثر 124 هزار نفری یا حداقل 90 هزار نفری، ولایت و امامت امیر المؤمنین سلام الله علیه را مطرح می‌کند تا فردای قیامت عذری برای کسی وجود نداشته باشد یا به تعبیر صدیقه طاهره سلام الله علیها که می‌فرماید:

وهل ترک أبی یوم غدیر خم لاحد عذرا.
الخصال، الشیخ الصدوق، ص 173
آیا پدرم در غدیر خم برای کسی جای عذر و گریزی گذاشت؟

ما عقیده‌مان بر این است که این آقایانی که این شبهات را مطرح می‌کنند، یقینا برای خودشان مسئله روشن و واضح است؛ ولی از این که حقیقت را به صراحت بگویند و اعتراف کنند، می‌ترسند؛ چون مشکلات زیادی پیدا می‌کنند.
مریدهایشان و منصب‌شان و موقعیت‌شان و دنیای‌شان را از دست می‌دهند.
قطعا این‌ها پشیمان خواهند شد؛ چون دنیا زود گذر است.
به فرض 100 سال عمر کردند، در قیامت عدد کار نمی‌کند.
آیا این انصاف است که انسان یک عمر جاودانه اخروی را به خاطر 4 روز مقام زود گذر و مرید‌ها بفروشد؟
ما هیچ شبهه‌ای نداریم که این‌ها اولین لحظه وردشان به عالم برزخ، اولین لحظه حسرت و پشیمانی این‌ها است. در آنجا پشیمانی هیچ سودی ندارد.

آیه که می‌فرماید:

إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ.
سوره مائده آیه 55
در اینجا سخن خیلی زیاد است که مرحوم شیخ طوسی می‌گوید: این قوی‌ترین دلیل شیعه بر امامت حضرت امیر سلام الله علیه است که 18 نفر از صحابه و مشاهیر تابعین نقل کرده‌اند و 63 نفر از حفاظ و اعلام در کتب خود این قضیه را مطرح کرده‌اند.
طبرانی که متوفای 360 است از زید بن حسن از جدش از عمار نقل می‌کند که امیرالمؤمنین سلام الله علیه در حال رکوع مشغول خواندن نماز مستحبی بود و انگشترش را از انگشتش درآورد و به سائل داد و این قضیه به نبی مکرم خبر داده شد و بر نبی مکرم این آیه نازل شد:
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ.
سوره مائده آیه 55
بعد از این که این آیه نازل شد و بر مردم قرائت کرد:
فقرأها رسول الله صلى الله علیه وسلم ثم قال من کنت مولاه فعلی مولاه.
المعجم الأوسط، ج 6، ص 218 و مناقب علی بن أبی طالب ( ع ) وما نزل من القرآن فی علی ( ع )، أحمد بن موسى ابن مردویه الأصفهانی، ص 235 و تخریج الأحادیث والآثار، الزیلعی، ج 1 ص 410 و الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، جلال الدین السیوطی، ج 2، ص 293
پس معلوم می‌شود که این حدیث «من کنت مولاه» مخصوص عید غدیر نیست.
در چند جا نبی مکرم «من کنت مولاه فعلی مولاه» را فرموده است.
حاکم نیشابوری که متوفای 405 است روایتی را از امیرالمؤمنین نقل می‌کند

.پیامبر سؤال کرد:

أعطاک أحد شیئا فقال لا إلا هذا الراکع لعلی أعطانی خاتما.
معرفة علوم الحدیث، ج 1، ص 102 و تاریخ مدینة دمشق، ج 45، ص 303
آیا کسی به شما چیزی داد گفت: بله این آقائی که در حال رکوع است و اشاره کرد به امیرالمؤمنین و گفت: این به من انگشترش را داد.

روایت جناب جصاص که از مفسران نامی اهل سنت است می‌گوید: مجاهد، سدی، ابو جعفر و عتبة بن ابی حکیم، این‌ها نقل کرده‌اند:
أنها نزلت فی علی بن أبی طالب حین تصدق بخاتمه وهو راکع.
أحکام القرآن للجصاص، ج 4، ص 102

روایت جناب ثعلبی که متوفای427 هجری است و از مفسران نامی اهل سنت است، بعد از نقل انما ولیکم الله می‌گوید: ابن عباس و سدی و عتبة بن حکیم و ثابت بن عبد الله گفته‌اند:
إنما عنى بقوله: (إنما ولیکم الله ورسوله الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون) علی بن أبی طالب (علیه السلام) لأنه مر به سائل وهو راکع فی المسجد فأعطاه خاتمه.
غایة المرام وحجة الخصام فی تعیین الإمام من طریق الخاص والعام، السید هاشم البحرانی، ج 2، ص 5
مقصود از این آیه علی بن ابی طالب است؛ چون سائلی از کنار علی گذشت و او در حال رکوع بود و انگشترش را به سائل داد و این آیه نازل شد.

روایت واحدی که متوفای 468 است و در کتاب اسباب نزول ملتزم است که فقط روایات صحیح را نقل کند،
هل أعطاک أحد شیئا؟ قال: نعم خاتم من ذهب، قال: من أعطاکه؟ قال: ذلک القائم، وأومأ بیده إلى علی بن أبی طالب رضی الله عنه، فقال: على أی حال أعطاک؟ قال أعطانی وهو راکع، فکبر النبی صلى الله علیه وسلم.
أسباب نزول الآیات، الواحدی النیسابوری، ص 133 و 134
کسی به شما چیزی داد؟ سائل گفت: یک انگشتر به من دادند. پیامبر فرمود: این را چه کسی به تو داد؟ جواب داد: این آقائی که ایستاده است و با دست خود به علی  علیه السلام اشاره کرد. رسول خدا سؤال کرد: در چه حالی آن را به شما بخشید؟ گفت: در حال رکوع. بعد از این سخن رسول خدا صلی الله علیه وآله تکبیر گفت و بعد این آیه را خواند:
ومن یتول الله ورسوله والذین آمنوا فإن حزب الله هم الغالبون
أسباب نزول الآیات، الواحدی النیسابوری، ص
ابن ابی حاتم در تفسیرش از ابی سعید اشج از فضل بن دکین از ابو نعیم احول از موسی بن قیس حضرمی از سلمة بن کهیل نقل می‌کند:

تصدق علی بخاتمه وهو راکع فنزلت انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون.

تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4، ص 1162

امیرالمؤمنین انگشترش را در حال رکوع صدقه داد و این آیه نازل شد.
از نظر سند:

خود ابن تیمیه نسبت به ابن ابی حاتم می‌گوید: از علمای اکابری است که لسان صدق دارد و تفسیرش متضمن روایات قابل اعتماد است.

خود ابن ابی حاتم می‌گوید:‌ من صحیح‌ترین خبر را از نظر سند در این کتاب آورده‌ام
این‌ها کاملاً واضح و روشن شد که ابن ابی حاتم در دو روایت آورده است که آیه 55 سوره مائده در حق امیرالمؤمنین نازل شده است



مربوط به موضوع :
برچسب ها :
نویسنده موشک انداز در ۱۳٩۳/٢/٦ | نظرات ()

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه